Subjektiv mixning



När jag går på konsert, teater eller film vill jag gärna sitta lite åt sidan istället för mitt i. Detsamma gäller när vi jobbar i studio och inspelningsteknikern vill att jag ska sätta mig mitt emellan högtalarna för att få bästa lyssningsplats för att kunna höra stereobilden korrekt. Då väljer jag hellre att stå lite snett bakom den platsen. Jag tillhör nämligen de som inte tycker att en inspelning eller uppspelning ska vara en objektiv representation av det som sker. Jag vill själv välja vad och hur jag vill höra eller se resultatet. I en gammal intervju med Lou Reed upptäcker jag att han säger samma sak. Det måste vara vår rätt att använda möjligheten att zooma in olika partier i musiken för att den ska bli levande. När en filmare jobbar med en scen finns det ju ingen som helst tanke om att den korrekt ska representera det som förmodas ske i scenen. Närbilder och panoramabilder växlar med in och utzoomningar för att skapa en nerv och en speciell känsla. Så vill jag att musik ska låta. Den där ettriga philicorda-orgeln som pumpar på i bakgrunden, varför inte höja den i sticket för att sedan låta den gå tillbaka till sin bakgrundposition. Eller om flera personer sjunger tillsammans - tänk att göra som en kameraåkning över gruppen och låta olika personer bli starkare under några sekunder. Jag jobbade med en barnskiva där en av låtarna var Lennart Hellsings Godnatt du sol där mixen är gjord som om den var ljudspåret till en film. Dels använde vi knarret från en stol istället för visptrummor, men framförallt är det instrumenteringen och rösterna som får går ut och in i mixen genom en slags zoom-teknik. Tanken är att man ska se deltagarna framför sig där de står på en hed och tar farväl av solen. Extra roligt är att barnkören får sjunga tillsammans med legenderna Lennart Hellsing, George Riedel, Lena Andersson men också Anders Levelius som drev en bar på Skånegatan under början av 2000-talet där han gärna brast ut i operaarior under kvällen. 

 

Godnatt du sol från Lilla Kotten sjunger


Tillbaka till Lou Reed och ett exempel som har följt mig sedan första gången jag hörde låten, den vackra Lady Godiva’s operation från albumet White Light/White Heat med The Velvet Underground. I fjärde versen, ca 2.50 in i låten lämnar John Cale över sången till Lou som tar en självklar plats i ljudbilden. Fler borde anamma detta sätt att skapa duetter.


 

Tillbaka till Lou Reed och ett exempel som har följt mig sedan första gången jag hörde låten, den vackra Lady Godiva’s operation från albumet White Light/White Heat med The Velvet Underground. I fjärde versen, ca 2.50 in i låten lämnar John Cale över sången till Lou som tar en självklar plats i ljudbilden. Sedan fortsätter de att byta plats i ljudbilden och även sjunga med olika slags röster. Fler borde anamma detta sätt att skapa duetter.


Lady Godiva's Operation


Doctor is coming the nurse thinks sweetly

Turning on the machines that neatly pump air

The body lies bare

Shaved and hairless what once was screaming

Now lies silent and almost sleeping

The brain must have gone away 


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Återlyssning - Övergången

Bilden kan innehålla #21