Mina universitet #5



Mina universitet hade inga trappor upp till en ståtlig korridor där salarna låg på rad. Mina universitet var samtal i trånga halvmoderna lägenheter med dusch i källaren och grannar som bankade i väggen när vi dansade till Blue Monday av New Order. Det var jag och min vän från Kanada. Jag vet inte varför han kommit till Sverige eller var han bodde eller jobbade med. Jag vet att jag sett honom på biblioteket dit han gick varje dag för att lyssna på klassisk musik som han satt i lyssningssalen med hörlurar på och dirigerade i luften. Han berättade senare att han en gång som barn träffat Igor Stravinskij vilket imponerade på mig. Han älskade svensk sommarregn och vi satt en gång fast i en bil och väntade ut det värsta skyfall jag har varit med om. Min vän tjöt av glädje och skrek ”Beeerrrgmaaaaannnn!!!” Detta väder var hans association med Bergmans filmer.

Han hade bara lyssnat på klassisk musik i hela sitt liv och kunde ingenting om något modernt. Jag introducerade honom för Talking Heads och plattan Remain in Light som precis hade kommit. Jag hade varit fast sedan deras tidigare plattor så på sätt och vis var det jag som var universitetet i presentationen av hård dansmusik. Vi sågs hemma hos mig och utforskade all ny musik som kom. Volymen steg för varje låt och vi dansade som galningar i min lägenhet tills grannarna ringde. Mina grannar, det gamla fina paret som jag brukade hälsa på när jag var ute och köpte bröd eller slängde sopor. Nu sade de att porslinet skakade ner ifrån hyllorna när baskaggen i Blue Monday studsade så att högtalarkonerna åkte ut ifrån lådan som i en gammal Disneyfilm. Det var ett av mina universitet.


Det var den här musiken som väckte honom och fick honom att komma ut som homosexuell och han frågade mig om jag också…


Sedan såg jag honom inte på drygt 20 år, inte förrän jag mötte honom en dag i Stockholm ute på gatan och han bjöd mig på middag på Operans bakficka och berättade om sitt liv som fri man med många älskare. Allt detta som väcktes en sen kväll i början på 80-talet i min första lägenhet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Återlyssning - Övergången

Bilden kan innehålla #21