Metaforer

 Ett flertal gånger den senaste tiden har ordet metafor dykt upp som ett sätt att förklara något på ett begripligt sätt. Jag märker mer och mer att det är vad jag försöker göra när jag skriver, jag hittar ett begrepp eller ett problem som jag vill förklara och använder sedan en metafor för att tanken ska bli begriplig. Jag hämtar metaforerna från min egen verksamhet som musiker, komponist, språkintresserad. Eller från min egen vardag som pappa, make, hundägare, boende i storstad, cyklist eller liknande. Jag skriver inte för att få akademiska poäng eller för att pedagogiskt förklara för alla andra vad jag har kommit på. Jag skriver och skapar metaforer för att själv förstå, sedan delar jag med mig av dem och hoppas att det ska uppstå en kommunikation, eller en konversation - skriftlig eller muntlig. Metafor betyder att överföra och det innebär att jag översätter från ett språk till ett annat. Inte nationella språk utan mer ett beskrivande språk kopplat till olika begrepp. Jag förstår inte alltid vad jag har förklarat och det är lite av ett mål i allt jag gör. 




Jag säger helt enkelt som Salvador Dalí sade i en intervju:


”Säg till om jag talar för tydligt så ska jag fördunkla mig.”

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!