Kommunikation - ett kommunikativt system

 Kvällspromenad med min hund och får höra den enkla förklaringen att kommunikation handlar om att skapa en gemensam plattform. Det väcker så klart tankar om hur jag själv relaterat till just kommunikation som den viktigaste beståndsdelen i allt jag gör. När jag komponerar musik vill jag helst göra det i ett sammanhang där jag och musiken kommunicerar med en regissör, en koreograf eller en filmare, konstnär eller vem som helst som vill att musiken ska börja konversera med ett material. Att sitta och diskutera hur olika konstformer tillför en ny dimension åt en annan konstform är upplyftande och nästan alltid överraskande då mötet nästan alltid tillför en synvinkel som ingen hade tänkt på.


Jag tänker också på kommunikation mellan scen och publik. Jag tänkte på det extra mycket efter att ha sett Nick Cave & the Bad Seeds. De gick inte ut på scenen för att leverera något som vi i publiken skulle vara mottagare av, de agerade och spelade för att det skulle uppstå en kommunikation. Det tar ett par timmar med energier som strömmar mellan de på scenen och de i publiken men när det uppstår en äkta kommunikation blir den beroendeframkallande både för den som spelar och den som lyssnar. Just det konserttillfälle jag refererar till var första turnén efter att Nick Cave förlorat en son i en dödsolycka, och efter att ha upplevt samspelet mellan honom och publiken slog det mig: Han behöver det här lika mycket som vi behöver det. Det är ju därför de inte slutar, det är därför t.ex. Bob Dylan och Patti Smith fortsätter att resa runt och spela för publik. Jag tror inte att de behöver gagepengarna de drar in på en turné, men de behöver mötet och kommunikationen.


Begreppet Cybernetik kommer av ett grekiskt ord som betyder ungefär ”att styra sig fram”. En mängd forskare började använda det för att förklara system där man konverserar sig fram till resultat istället för att använda en hierarkisk struktur där en chef skickar vidare information till en underchef som skickar vidare…o.s.v. Konversationen skapar en cirkulär kommunikation där idéer testas och prövas för att sedan gå vidare i nya former. Naturligtvis plockades det upp av dataprogrammerare som såg värdet i att använda liknande formler för att bygga system som blir självlärande och får en möjlighet att utvecklas till en komplexitet som aldrig skulle varit möjlig med en hierarkisk struktur. Därav kom användandet av ”Cyber” som förled till en mängd framtidstekniska fenomen, cyberspace, cyborg m.m. Det gick till slut varvet runt och företag började använda sig av dataspelsarkitektur för att bygga moderna företag genom att använda just en cybernetisk struktur. Varvet runt liksom.




John Cage fick en gång frågan om varför han, som hade mycket att säga om politiska strukturer, inte vill ställa upp i debatter. Han svarade då att han var bara intresserad av en debatt där det andra som sägs kommer att överraska den förste talaren. Där har vi första koden i ett nytt, kommunikativt system.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!