Fåglarna

Jag sitter på verandan till ett litet fritidshus ute på Värmdö och har just ätit lunch och fått en kopp kaffe. Nu ska det bli skönt med en liten eftermiddagsvila i solen. Jag blundar och försöker slå bort alla tankar som kommer - en slags meditation där vinden genom träden är så lugnande, och fågelkvittret. Ja, just det. Nu slog koncentrationen på... Om jag sitter helt still och blundar kan jag placera ut exakt var varje fågel sitter både i höjd och sidled. Jag märker hur det skapas en rytm av hur två fåglar av samma sort kommunicerar med varandra. Den ena har en lite längre fras men bara lite. De verkar veta exakt när de ska ta över ifrån den andre i växelspelet. Jag blir helt fascinerad av de små fraserna som kastas fram och tillbaka. Då tillkommer ett annat läte, lite längre toner och denna har ingen kontakt med de andra två. Sjunger den för sig själv? Nej det finns någon som svarar långt bort fast i ett annat led än de två första. Det är mer framför och bakom mig. Nu hör jag hur alla fyra läten bilder ett mönster. Det är ett mönster som inte går att räkna då de har en annan räkning, fåglarna. Inte vårt ett, två, tre, fyra. Men det går att hitta in i det bara genom att lyssna och tänka att det är fraser. Som språk, som språkmelodier. Och de kommunicerar ju verkligen, det råder ingen tvekan om det. Jag hör hur de skickar iväg signaler och svarar varandra. Förmodligen inget djupt: ”Kom hit till mig!” - ”Nej, varför ska jag det” - ”Kom hit, jag behöver sällskap” - ”Men inte jag, jag behöver ingenting, jag har det bra här. Min man kommer snart hem och då ska jag ägna mig åt honom” - ”Men du hinner, och han kommer inte att märka något” - ”Du är inte riktigt klok, så kan man väl inte göra” - ”Jo, jo, kom nu” - ”Ok, jag kommer, jag kommer!” - ”Nu kommer jag mot dig”



För det är väl detta det handlar om. Vårkänslor och att söka sig en partner medan man fortfarande har ett vackert kvitter att erbjuda. Nu hör jag att det faktiskt är fler som sjunger. Ofta i par, och de lockar varandra. Eller är det information om var det finns mat? Nej jag tror inte det, inte fåglarna. De har ett mer intressant känsloliv än att bara bry sig om föda. De vill locka en partner för att det är vår och det är ju vår. Jag tänker att det är musik och att det är olika stämmor som spelar mot varandra. Jag testar att tänka att det är flöjtdrillar som kastas åt olika håll och sordinerade trumpeter som spelar legatoslingor. Var är slagverket? Jo, där kommer en hackspett och skickar iväg en virvel högt uppe i en tall. Inga svar där inte. Nu går jag och lägger mig en stund i gräset. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!