Punkt och kommatecken i musik



Ibland kan jag bli så uttråkad på noter. 

                        Det ska vara så exakt och det finns tecken för alla slags uttryck så att jag ska 

kunna känna att jag har full kontroll över hur framförandet kommer att bli. 

                        Men jag som jobbar med text skulle hellre vilja skriva in regler, 

regler som har att göra med språkmelodier i min musik. 


Jag skulle vilja använda mig av stor bokstav och punkter 

eller kommatecken, eller varför inte fler semikolon i musikaliska fraser. 

Sedan lämna den matematiska räkningen vad gäller tempo och rytmindelning. 


                        En fras börjar med en stor not för att sedan skrivas ut som en mening 

                        med de skiljetecken som behövs. 


Vad händer med melodin om den avslutas med ett frågetecken? 


och när trombonerna spelar korta fraser med utropstecken efter, 

samtidigt som oboen skriker ut samma fråga om och om igen med versaler. 

Den lugnas sedan av ett träblås som rimmar i sonettform 

för att lämna över till stråkarna att ljuda vokaler i oändlig upprepning. 


Trummorna smattrar fram sina stammande konsonanter 

för att sedan tillsammans med hela orkestern samlas kring en gemensam fras: 


Allt kommer att bli bra - Eller hur? 

Det är för att vi måste tänka så - Eller hur? 

Annars skulle allt gå åt helvete.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!