Algoritmer som ger mig ny musik

Jag har ett gratisabonnemang på Spotify och ett betalabonnemang hos en annan leverrantör. Anledningen till att jag behåller det fria alternativet hos Spotify är att jag i mitt jobb behöver leta och lägga upp listor som är kopplade till ett särskilt ämne, vilket skulle påverka de förslag jag skulle få för att upptäcka ny musik. Aha, du tycker om finsk dragspelsmusik från 30-talet samt hela Mamma Mu-serien av låtar? Du verkar också ha en förkärlek för Klaus Wunderlich och liknande lättlyssnad instrumentalmusik, gärna kombinerad med Pierre Boulez och alla italienska Melodifestival-bidrag från tidigt 60-tal fram till nutid.



Detta att använda musikleverantörer som bibliotek hjälper mig mycket i mitt arbete, Jag behövde t.ex. lyssna in mig på Klaus Wunderlich som en research för ett projekt och samma sak med Mamma Mu och finsk dragspelsmusik, framförallt tango. Men jag vill inte ha dessa låtar i mitt privata lyssnande. Där vill kunna sätta på en samling byggd på helt andra algoritmer från sådant jag faktiskt tycker om att höra eller sånt som överraskar mig för att jag byggt upp ett system av algoritmer som skapar en profil som är nyfiken på: Suba, Mary Margaret O’Hara, Sam Amidon, Kim Gordon, Chip Taylor, Cecil Taylor, John Coltrane, Gillian Welch, Charlie Mingus, James Chance & the Contortions, DNA, Laura Marling, The Nels Cline Singers, Lee Ranaldo, John Fahey, Richard Dawson, Bessie Smith, Allen Ginsberg, Nico Muhly,  Cat Power, The Books - ja, och finsk dragspelsmusik också förresten…

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!