Ljud som inte hörs

 Vi har ett kylskåp hemma som börjar bli gammalt vilket leder till att det plötsligt kommer en hög ton som surrar. Trodde ett tag att jag fått tinnitus som många andra musiker, men jag märkte att om jag drog ner styrkan på kylskåpet så slutade tonen att låta. Tänk om det varit så enkelt med tinnitus. Men det kommer såklart tillbaka och irriterar mig mer än en mygga runt min säng på natten. Vissa dagar dock kan jag gå hemma utan att ens tänka på att det låter.


Det är intressant med de ljud vi har omkring oss i vardagen och hur vi accepterar dem så till den grad att vi inte ens hör dem. Vi bor just där planen mot Bromma flygplats börjar sänka sig ner mot landning vilket skapar ett ganska starkt motorljud, men det är nästan aldrig att jag tänker på att jag verkligen hör ljudet. Samma gäller kyrkan som ligger bara ett par hundra meter från vårt köksfönster. Jag hör ju att klockorna ringer ibland när jag är ute och går, men hemma - aldrig? Jag vet att dessa ljud hörs in i lägenheten men min hjärna har sorterat bort dem. Den enda gång jag har reflekterat över ljuden var när flygtrafiken stängdes ner på grund av pandemin, då tänkte jag på att det var så tyst. Jag hörde alltså att ljud som jag inte märkt hade försvunnit.


För några år sedan var jag och hälsade på en vän som bodde i ett gammalt vattentorn som låg alldeles intill järnvägsspåret mellan Karlstad och Stockholm. När jag skulle sova över där höll jag på att ramla ur bäddsoffan för att det både lät och skakade. Min vän sade att det där är ett ljud som han inte tänker på längre, hjärnan sorterar bort det så man inte hör det längre. Är ljud upplevelser? Det är en vibrationsvåg som träffar trumhinnan och som där omvandlas till en upplevelse av att det låter, men om hjärnan får en möjlighet att omvandla denna upplevelse så kommer jag inte att uppfatta det som ett ljud längre. 


Min hund däremot verkar inte ha detta filter utan hör alla detaljer i omgivningen, även om de är flera hundra meter bort. Han hör familjemedlemmarnas fotsteg i trappuppgången och kan skilja dem från grannarnas så att han står vid dörren och viftar på svansen som en galning när någon av oss kommer hem. Är det en granne som går förbi går han till dörren och vakt-skäller för att tala om att de är för nära vår borg. Han hör hur en kvist bryts av för att ett djur trampar på det långt inne i skogen. Om vinden blåser åt vårt håll så kan han dessutom kombinera detta ljud med doften och genast inse vilket slags djur det är frågan om.


Skulle jag vilja uppleva världen så? Jag vet inte, jag kan tänka mig att ha förmågan om jag kan slå på och av den när jag behöver eller vill vara i fred. Eller det kanske är så? Jag kan träna upp den till att fånga upp minsta lilla vibration och höra vad som händer runtomkring. Jag är egentligen ganska bra på det när jag tänker efter. Gå ut själv och testa. Lyssna på avstånd och låt lyssnandet gränsa av omgivningen så att du bara hör det som är alldeles nära dig. Välj sedan ut en detalj och fokusera på den och när du har stängt ute allt annat ljud kan du börja välja ut vilka ljud du vill lägga till i ditt lyssnarpanorama. Efter ett tag så har du full kontroll på din egen koncentrerade lyssning och kan skapa egna ljudkompositioner bara genom att låta koncentrationen vandra ut och in i ljudspektrat.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!