Vågor, vibrationer och Darrningar... och Swedenborg

 Jag är mitt uppe i ett researcharbete inför en bok som ska handla om vibrationer och hur de påverkar oss och kanske också hur de påverkar sig själva genom att öka och minska i styrka. Fick då ett tips att läsa Swedenborgs "Om darrningar".

Jag har varit fascinerad av Swedenborg länge och denna fascination växte när jag fick veta att han forskade och arbetade i Trollhättan, min hemstad, mellan åren 1716-1718. Han var då assistent åt uppfinnaren Christopher Polhem som hade fått i uppdrag att bl.a. bygga slussar för den båttrafik som behövde gå mellan Vänern och hamnen i Göteborg. Just vid denna tid var de båda fascinerade av vågrörelser och jag kan föreställa mig hur de satt där vid kanten av Göta Älv och funderade, skissade, kanske samtalade om vattnets beteende. "Vattnet för mig med i en cirkel" skrev Swedenborg och kopplade samman alla slags vågrörelser till något som han kallade tremulation, eller darrning. "Allting darrar som asplöv, vibrerar som lutsträngar, bävar som kyrkoorglar, böljar fram och tillbaka likt vågor som slår in mot en strand" (Hämtat ur boken Om Darrningar av David Dunér på Ellerströms förlag).

- Att det dessutom fanns ett drama i deras liv under denna period var något jag fick veta när jag för några år sedan arbetade med ett 100-års jubileum för Trollhättans stad och slussar (tillsammans med Martin Q Larsson). Emanuel S. var nämligen kär i Polhems dotter, den mycket unga Emerentia och tillsammans skrev de båda herrarna på ett kontrakt att hon skulle tillfalla Swedenborg så snart hon blev lovlig. Detta föll inte unga Emerentia i smaken som med hjälp av sin bror lyckades komma över kontraktet och förstöra det. Ett embryo till en opera om kärlek och vetenskap skapades och kanske blir av så småningom. -

En annan intressant sak med dessa vibrationer och darrningar är att de kan sprida sig och fortplanta sig i olika material. Så allt ifrån känslomässiga darrningar i de tunnaste nervtrådar kan vidarebefordras till andra delar av kroppen för att sedan sprida sig i folkmassor och påverka lika mycket som en stor kyrkoorgel kan få både predikstol och läktare att hamna i meddarrning. Tänker då så klart på hur 50 000 människor står på Ullevi 1985 och blir rörda av Bruce Springsteens sånger. Detta sprider sig så till den grad att hela läktarparti kommer i darrning och är på väg att rasa ner i förödelse och död. Denne Springsteen som jag själv upptäckt under en sittning på en grässlänt vid Göta Älv några år tidigare, kanske samma plats som unge Emanuel Swedenborg suttit och tittat på vattnets vågrörelser.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Återlyssning - Övergången

Bilden kan innehålla #21