Vad jag läser och lyssnar på. Tips på vägen:

Nu går vi snart in i den normala lunken igen, så normalt det nu kan bli med pandemirestriktioner som ändras dag för dag. Tänkte bara tipsa om en del saker som jag läst och lyssnat på den senaste tiden. Hoppas att det kan öppna upp ett och annat:


Läsning:


Avslutar just nu en översättning av Donald Barthelmes Storstadsliv från 1972. Jag kände inte till honom sedan tidigare men fick boken som present av min son Milton. Barthelme är generationskamrat, och har därmed vissa likheter i förhållningssätt, med Kurt Vonnegut och Richard Brautigan. Det finns en skön frihet och en lek med språket som tilltalar mig.


The Penguin book of Oulipo är en antologi med alla författare som varit i närheten av begreppet Oulipo. Raymond Queneau, Georges Perec, Calvino, Borges med flera, även en del historiska influenser som Rabelais och Lewis Carroll. Boken är fylld av koncept och litterära experiment och jag blir sugen på att testa alla olika idéer. N7 till exempel går ut på att ta en text och byta ut alla substantiv med hjälp av en ordbok. Man slår upp ordet i texten och byter sedan ut det med det sjunde substantivet i ordning. Det skapar en helt annan slags berättelse. Eller idén från Göteborgsförfattaren Magnus Hedlund att skapa Oulipo deckarminiatyrer genom att ta första och sista meningen i en deckare och sätta dem efter varandra.


Min vän Jonas Ellerström har haft en aktiv period och släppt både en egen diktsamling Framkallning i dagsljus, en musikalisk essä Trädet och tiden, med medföljande musik av Interzone samt ett alfabetiskt uppslagsverk om Lewis Carrolls Alice-böcker Alice från A till Ö. Dessutom släpptes nyligen de tre småböckerna med översättningar (tillsammans med Thomas Wahlström) av New York poeterna Laurie Andersons Amerikaner i rörelse, Lou Reeds Ni sjunger mina sånger och Patti Smith/Tom Verlaines Natten.


Hemma på skrivbordet väntar Alan Lichts intervjubok Common tones där jag ser mycket fram emot att läsa intervjuer med mina gamla hjältar Glenn Branca, LaMonte Young, Rhys Chatham m.fl.




Radiolyssning:


En hundpromenad med Filosofiska rummet (P1) är en perfekt förmiddag. Framförallt för att de på 40 minuter lyckas skapa ett intresse för att gå vidare och fördjupa sig med tankar.


På Podsidan finns några gamla följeslagare som Kreative Kontrol av kanadensiske Vish Khanna:


Leta upp avsnittet där han försökt att boka en intervju med Nick Cave men får nej av managern. Däremot får han gärna träffa Warren Ellis vid hotellfrukosten. Mitt under deras samtal kommer Nick insläntrande och frågar vad de pratar om, sedan sitter de alla tre och har en underbar konversation om livet och konsten. Jag tror att den kanadensiska vänligheten får vem som helst att öppna upp till fina samtal.




Litteraturprogrammet Other Pple


Långa avspända samtal med intressanta författare. Allt från galenskaperna från Tao Lin till initierade analyser med George Saunders om hur man bygger en novell.


Har också lyssnat en del på Rick Rubins samtal med Brian Eno, Ringo Starr, Neil Young med flera i podden Broken records. Rekommenderas:



Musik just nu: (inga länkar här då jag inte använder Spotify, men alla namn är rättstavade så det är bara att söka)


Sibylle Baier Colour Green: Hon gjorde sina inspelningar under tidigt 70-tal i Tyskland. Hon var vän med Wim Wenders och medverkar lite kort i filmen Resa med Alice, men sedan försvann hon och återupptäcktes först när J. Mascis från Dinosaur Jr träffade hennes son och fick höra inspelningarna. Han gav ut dem på sitt egna bolag och den plattan har gått varm hemma.


John Coltrane Sun Ship: Det är svårt att välja ut någon speciell platta från Coltranes senare period, men denna har tagit sig in och fått en egen plats i mitt hjärta.


Igor Stravinsky Les Noces: Min hustru berättade att hon dansat en koreografi till denna musik och jag lyssnade och insåg att jag inte har hört detta förut. Roligt att missa saker så att det finns en möjlighet att bli överraskad.


Sen som matlagningsmusik: Fantastiska Cat Power, Dirty Projectors, The Books, Laura Marling, Bonnie Prince Billy, Bill Callahan, Yo La Tengo och en massa annat, men det sparar jag för mig själv ett tag.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!