Metoder för att stå ut

 Det är idag den 23 januari och karantänen tar ett strypgrepp. Jag gör allt för att hålla mig igång. Jag har satt igång ett projekt där musiker, ljudkonstnärer och komponister kan samarbeta för att skapa ett kollektivt verk. Det finns en sida som heter bandlab där det är möjligt att lägga upp ljudfiler som någon annan kan jobba vidare med, en slags Open Source-komposition där ingen av deltagarna äger materialet utan det man ger in får bli en del av ett kollektivt verk. Jag skissar också på ett författarprojekt där och fem andra författare ska skriva en berättelse baserat på tärningskast. Det kommer inte att presenteras vem som gjort vad utan texten ska få växa fram utifrån ett regelsystem där man ena gången kan få skriva ett helt stycke för att nästa gång det är min tur få bara få tilldelat några ord. 


Dags också att plocka fram idén om en telepatisk improvisation där ett antal musiker sitter hemma och spelar in en improvisation där den enda kontakten med de andra musikerna är telepatisk. Alla börjar och slutar exakt samma tid och alla tänker på de andra och hur de brukar spela under inspelningen.


Jag övar också på att spela slidegitarr då jag har byggt om en gammal Levin med hjälp att en metallsadel som höjer strängarna och som dessutom ger det rätta soundet tillsammans med Levinens hårda trä. Låter fantastiskt. En gång om dagen sätter jag mig och spelar elgitarr med olika pedaler. Jag försöker att hitta nya speltekniker och nya sätt att kombinera loopar och andra effekter. Så småningom ska jag börja spela in detta också.


En gång om dagen blir det en ordentlig hundpromenad med möjlighet att ringa telefonsamtal eller lyssna på något intressant podradio-avsnitt. 


och läsning


och samtal med familjen


och laga mat


och något att skratta åt på TV


är rädd för stillheten men älskar den och utövar den varje dag


och ljuset varar lite längre för varje dag


håll ut




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!