Jag önskar en sak på min födelsedag

 Jag önskar en sak på min födelsedag

Jag önskar en sak på min sextiotvåårsdag

Jag önskar någonting på min bemärkelsedag


Jag önskar någonting på denna högtidsdag


Inget särskilt hände den dagen, förutom att jag föddes, den 27 januari 1960. Jo min bror fyllde sex år, det var något särskilt för honom och min mamma och pappa. Men de tänkte nog mest på mig den dagen, på att jag just anlänt kl tio över två på natten. Hon fick nog sova några timmar efter det medan jag låg i min egen låda på en sal. Jag föreställer mig att det var så. Jag och alla mina dagskamrater låg och väntade på att livet skulle börja. Pappa var väl hemma som pappor var. Hemma och tog hand om mina syskon och förberedde en sexårsdag, men var det så? Varför frågade jag aldrig om det? Kanske mina syskon var hos mormor? så var det säkert på den tiden.


Inget särskilt hände, inte som dagen när Mozart föddes den 27 januari 1756, men det var ju inget särskilt med det heller eftersom Mozart inte var Mozart då när han föddes. Då var han bara Wolfgang Amadeus som ploppade ut till sina föräldrars glädje (hoppas jag), jag var i alla fall efterlängtad, så som jag minns det och de flesta barn är nog det. 


Inget särskilt hände den dagen 27 januari 1960, inte som dagen när den tyska ockupationen av Leningrad avbröts efter 871 dagars belägring, just den 27 januari 1944. Eller som när Auschwitz befriades samma dag ett år senare vilket har gjort att dagen kommer att kallas förintelsens minnesdag vilket på sätt och vis är konstigt då det är en minnesdag för förintelsens förintelse.


Men dagen den 27 januari 1960 hände inget särskilt förutom att jag kom ut. Hade jag skyndat på lite hade jag varit född den 26 januari, men då hade jag inte kunnat fira gemensam födelsedag med min bror genom alla år, jag hade heller inte haft en flickvän under en kort period som var född samma dag, eller bott tillsammans med vänner som hade samma födelsedag eller fått nya vänner födda just den 27 januari. 


Jag önskar en sak på min födelsedag 

Jag önskar en sak på min sextiotvåårsdag

Jag önskar någonting på min bemärkelsedag

Jag önskar någonting på denna högtidsdag


Jag önskar att jag visste mer om just den dagen. Inget viktigt hände, men vad gjorde pappa den dagen? och mina syskon? Var det snö ute? var det kallt? (det går säkert att ta reda på). Hur kände sig mamma med ett tredje barn i familjen? Var det en vanlig dag? Hur tog de hem mig och hur länge var jag kvar där i salen med mina dagskamrater? Vad hände med dem? 


Jag önskar en sak på min födelsedag





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!