Hundar, 432 Hz och Tesla

 Jag tar mina hundpromenader varje dag vilket är ett skönt avbrott från det stillasittande kontorsarbete som jag håller på med för tillfället. Sitter och läser, sitter och skriver, lyssnar ibland på något intressant men ibland på vad som helst bara för att stänga av hjärnans egna musikaliska påhitt. När jag och Buster kommer ner till Långholmen släpper jag honom fri och låter honom springa som han vill, sen kan jag gå där och fundera på olika saker som dykt upp under läsningen, eller lyssna på radiostationer med de märkligaste teman.


Jag fascineras av hur hundar plötsligt kan stanna upp och rikta all uppmärksamhet åt ett visst håll, och flera minuter senare förstår jag att det var en annan hund på väg, eller en ekorre långt borta i ett träd eller fotsteg som närmar sig. Men ibland har jag ingen aning om vad som fångar hans uppmärksamhet. Han liksom bara sitter där och stirrar bort i tomheten, fullt koncentrerad på vad det nu kan vara. Jag går hem och börjar studera djurens egna uppfattningar gällande hörsel och ljudproduktion och förstår att det finns en annan, parallell, värld som vi människor inte har tillgång till. Djur kan kommunicera med varandra på många andra sätt än vad vi människor kan. De har doften så klart men de har också en förmåga att höra ett annat djur på långa avstånd, i vissa fall extremt långa avstånd med hjälp av infraljud. Lågfrekventa ljud från t.ex. elefanter kan höras på en mils avstånd och valljud i havet, där ljudet färdas fritt, kan nå oändligt mycket längre. Fåglar kan navigera genom att höra och känna av jordens egna frekvens som ligger och vibrerar runt 8 Hz - ohörbart för oss men betydelsefull för många djur. 


Denna jordfrekvens kallas idag för Schumann-resonans (efter upptäckaren Schumann, 1952) och bygger alltså på resonansen mellan jordens yta och ionisfären. Denna frekvens är samstämmig med mycket av hjärnans aktivitet och med hjälp av matematik kan man klättra upp i toner som vi kan uppfatta och använda i musikaliska sammanhang. Solfeggiofrekvensen t.ex. med tonen A stämd i 432 Hz istället för den vedertagna 440 Hz. Denna grundstämning finns i urgamla sånger i både Sanskrit-chants och Gregoriansk körsång och stämmer överens med Schumann-resonansen då 432 är delbart med 8 och alltså skulle skapa klanger som överensstämmer med jordens egna frekvenser. Det går att gå mycket djupare än så med uträkningar om man dessutom tänker in den gamla babyloniska idén om att bygga ett tidssystem som bygger på 60 istället för hundra. En timme har 60 minuter och en minut har 60 sekunder. Då finner man att 12 timmar har 43 200 sekunder. 432 delat med 12 blir 36 och då får man två siffror som har stor betydelse inom förståelsen av universum, lägg dessutom samman dem och du får 9. 3, 6 och 9:


”If you only new the magnificence of 3 6 9 then you would have a key to the universe” (Nikola Tesla)


Tesla, som mest är känd för Tesla-spolen, var en uppfinnare och vetenskapsman som lade grunden till mycket av den tekniska utveckling vi har omkring oss idag. Han ligger bakom idéer som växelström, induktionsmotor och en mängd andra idéer som så småningom lett fram till neonljus och fjärrkontrollen. Han började bygga sin teori om 3 6 9 med siffran 3 som för honom representerade energi, frekvens och vibrationer och sedan följde de andra två som en självklarhet och alla som läst Bibelkoden vet att man kan få ut fascinerande resultat av alla slags sifferkombinationer, det är liksom skönheten med matematik.


Nu tar i alla fall jag fram stämapparaten och stämmer om mina gitarrer utifrån ett A med svängningen 432.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Återlyssning - Övergången

Bilden kan innehålla #21