Haiku

Haiku fascinerar mig och håller min kreativitet vid liv. Man kan bestämma sig för att skriva en haiku om dagen under ett års tid för att sedan titta tillbaka på hur årstiderna växlar och förändrar orden, språket. En av de tidiga haikumästarna i Japan hette Bashō och skrev haikus under sina vandringar ute på landsbygden. Ibland svarade han på någon annans haiku som var inristad i något träd, ibland skapade de medvetet ett haiku-samtal, en så kallad renga. Vi gjorde det, jag och min son Milton, under hela 2019 och det blev en samling på 730 haikus som finns på följande sida:

730 Haikus


Här följer de två haikus som skrevs på dagens datum 2019:

 13.1

kraxande fläckar

molnen flyr över himlen

kråkor i motljus


till slut är det slut

och jag återvänder till

mitt stökiga rum


Nu är jag mitt uppe i ett andra haikusamtal med en vän från Göteborg där vi ibland har dialoger, ibland samtal och motsägelser som plötsligt går över i en haikusträng där dikterna binds samman av rim och rytm, men det ska jag berätta mer om när vi är klara.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!