Vibrationer

Jag håller på att skriva en längre text om vibrationer, från urvibrationerna i universum till vad som händer när jag tar upp en gitarr, eller vad Ernst Chladni upptäckte gällande noder i olika material. Här kommer en skiss, ett utdrag som förhoppningsvis kommer att vara en del av texten:

 Jag är på besök hos en vän som har en gammal gitarr hängande på väggen i vardagsrummet. Jag tror inte att han har rört den på många år då det ligger ett tunt lager damm på den. När han går ut i köket för att förbereda kvällens middag tar jag ner gitarren och märker att den helt har tappat stämningen. Jag börjar vrida på stämskruvarna och vet att min erfarenhet tillsammans med känslan av att hålla i ett instrument som jag har spelat sedan jag var barn gör att jag genast hittar tonen E som är den första strängen. Men idag fortsätter jag och vrider åt lite hårdare, till ett fiss kanske. Sedan stämmer jag de andra strängarna lite på måfå utan att tänka på vilka relationer de får inbördes. När jag är klar och nöjd börjar jag plocka strängarna och trycka ner vänsterhandens fingrar där jag tror att det kan låta bra. Min erfarenhet hjälper mig att komma ihåg relationen mellan olika strängar och jag lär mig snart hur jag ska trycka fingrarna för att skapa tonala relationer och jag börjar skapa fraser med olika basstämmor eller borduner. Ibland blir det fel då jag chansar för mycket och hamnar i något ackord som jag inte vet vad jag ska göra med eller hur jag ska gå vidare. Men så börjar den kreativa delen av hjärnan att arbeta och felspelen leder mina fingrar in på en ny, annorlunda väg som jag aldrig hade kunnat tänka ut i förväg. Nya kombinationer av toner och ackord växer fram och de toner jag har kontroll över blir små tuvor i bäcken som jag kan hoppa emellan på min väg över till den andra sidan. Ibland ett felsteg som hamnar nere i den leriga botten i vattnet men oftast en dans över stenar och tuvor som får mig att våga söka nya kombinationer som leder mig framåt. Jag har improviserat, men inte utifrån förutbestämda skalor i förhållande till en ackordserie. Jag har låtit ljudvibrationerna påverka mig och sedan låtit min erfarenhet och påhittighet hitta lösningar i stunden. I detta läge är varje ton en vibration hämtad ifrån det ”urljud” som ligger latent och väntar i själva konstitutionen av det instrument jag håller i.


Varje material har sin egen vibration mellan de noder (de punkter i det vibrerande materialet som har minst amplitud) som håller samman materialet. Ernst Chladni var en tysk musiker och uppfinnare som runt sekelskiftet mellan 17-1800-tal experimenterade med resonans och vibrationer i olika slags material och han fann att om han lade sand på en platta av trä eller metall och sedan drog med en stråke på sidan så samlades sanden i vackra mönster mellan noderna i materialet, dessa kallades sedan Chladnis klangfigurer. Denna kunskap blev sedan mycket värdefull vid utvecklande av instrument och deras vibrationer för att skapa den bästa klangen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!