Det femte elementet - kvintessensen

Anteckningar inför en bok om vibrationer: 

När jag var barn älskade jag att sitta framför den gamla rör-radion och vrida på rattarna för att förflytta mig mellan olika stationer. Platser som Hilversum, Sarajevo, Luksemburg eller Pristina fick ett romantiskt skimmer där de låg mellan brus och rymdtjut. Det talades om vad som fanns i etern och alla tyckte att det var självklart att radiovågorna förflyttade sig med en enorm hastighet genom denna rymd. 

Eter brukar kallas för det femte elementet, alltså efter jord, luft, vatten och eld, och är då den rymd som finns ovanför oss där radiovågorna kan röra sig fritt med all musik som kunde strömma in i min radio hemma i Trollhättan. I sanskrit används ordet Akasha för att beskriva detta element och inom hinduismen talade man tidigt om den ursprungliga rymden Brahman som källan till allt. Det var där de första ljudvibrationerna fanns och det är de som representeras av ljudstavelsen Om eller Aum. Ljuden/fonemens läte hade alltså större betydelse än den språkliga betydelsen av orden.

Idén om detta femte element har förändrats genom tiderna och lever nog starkast kvar inom ockultismen och Ayurvediska terapier och kan där sägas betyda själ, eller spirit. Men inom modern kosmologi börjar man återvända till att det finns något därute i världsrymden som inte går att förklara som kanske ändå skulle kunna kallas för eter, nämligen mörk materia och mörk energi. 

Jag tänker på detta när jag byter kanal på min radio, att de ursprungliga vibrationerna har omformats till en motorväg för musik, samtal, nyhetsutsändningar och andra slags kommunikationer. Alla dessa ljud som byggs upp av ljudande fonem som var för sig är en vibration men som tillsammans skapar språk och musik.

Kommentarer

  1. Ibland pratar man om Aum som ett ’bija mantra’, ett frö-mantra, där man tänker sig att all information som ryms i Veda blivit komprimerad till en stavelse. Olika människor värderar Veda olika, men nog är det en svindlande tanke med rubbet i en enda stavelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är hisnande. Jag läste förresten en kurs i astronomi i våras och tog upp frågan varför forskningen fortfarande är så Västvärld-centrerad när det finns så mycket att hämta från tidig hinduism om universum som stämmer överens med det som forskare pratar om idag.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!