Bläckfiskar och sinnesintryck

 Läser just nu Peter Godfrey-Smiths bok som på svenska heter Djupsinne. Den handlar om bläckfiskars utveckling och beskriver en alternativ intelligens som på många sätt skiljer sig från vårt eget sätt att tänka, men ändå har ett fascinerande djup och det sägs någonstans att bläckfiskar är väl det närmaste vi har för att kunna sätta oss in i hur det skulle vara att möta en utomjording från en annan civilisation. Det mest intressanta med boken är hur den får mig att relatera till hur vi människor fungerar, både som djur härstammande från encelliga varelser till hur vi utvecklats till något som skiljer sig mycket ifrån andra djurs sätt att tänka och fungera. Fastnade för en tankegång om sinnesupplevelser som får mig att tänka på vad som händer när vi möts och spelar musik tillsammans:


”Vad vi gör härnäst påverkas av vad våra sinnen uppfattar just nu; och vad vi uppfattar härnäst påverkas också av vad vi gör just nu. Vi läser, och vi vänder blad, och när vi vänder blad påverkar det vad vi ser. Sinnesintryck och agerande påverkar varandra ömsesidigt. Detta är något vi är väl medvetna om och kan diskutera, men sammanflätningen av intryck och agerande inverkar också i mer grundläggande avseenden på hur saker och ting känns, i ordets bokstavliga mening.”


Om vi tar ett musikaliskt skeende, en improvisation tillsammans med andra musiker, en situation där avkännande och agerande är tätt sammanflätat. Någon gör ett ljud eller spelar en ton eller fras. Detta blir ett sinnesintryck hos mig som får mig att vilja agera. Jag spelar då något som passar ihop med det nyss spelade eller något som kontrasterar mot det jag hört. Vad jag än gör så kommer detta agerande och att bli ett sinnesintryck, både hos mig och hos min kollega som direkt svarar. Detta skapar det som brukar kallas ”en ström av upplevelser”. Ett komplext mönster av signaler uppstår och tillsammans med de erfarenheter vi bär med oss tolkar vi det ljudande materialet till något som vi alla upplever som njutbart.


Peter Godfrey-Smith fortsätter med ett exempel som kan hjälpa blinda personer att förstå sin omgivning. Man sätter en videokamera på kroppen och ansluter den till en platta som placeras på den blinda personens hud, t.ex. ryggen. I denna platta omvandlas kamerans bilder till vibrationer som känns i huden. Om man känner att man har kontroll över kamerans rörelser, t.ex. om man har den på huvudet, så kommer vibrationerna i huden att kopplas samman med kamerans riktning. Säg att man möter en hund, då då förändras vibrationsmönstret i plattan och tillsammans med vetskapen om vilken riktning kameran varit i förstår man att det är ett rörligt föremål som närmar sig. Hörsel och lukt kopplas in och dessa sinnesintryck kan tillsammans skapa helhetsbilden att det är just en hund man möter.


Det är alltså ett mycket subtilt samspel mellan upplevelsen och det man utför tack vare upplevelsen. Den blinda personen vrider huvudet för att förstå exakt varifrån vibrationerna kommer och musikern använder fingrarna och sitt instrument för att respondera på det man upplevt. Genom det som kallas perceptuell konstans kan vi skapa sammanhang där improvisationen utvecklas till ett samspel där alla deltagare har en förförståelse gällande det ljudande resultatet. Godfrey-Smith använder exemplet ”När du närmar dig eller avlägsnar dig från en stol brukar den inte se ut att växa eller krympa eller flytta sig eftersom du undermedvetet kompenserar för de utseendeförändringar som beror på ditt eget agerande, liksom för en del förändringar som inte beror på dig, såsom variationer i belysningen.” Den musik som uppstår när flera musiker improviserar tillsammans relaterar hela tiden till de olika medlemmarnas bakgrund och kännedom om ackorduppbyggnad, skalor, dynamik och historisk kontext. Jag väljer att spela som jag gör utifrån vad mitt undermedvetna talar om för mig utifrån dessa premisser.


Allt är vibrationer som vi tolkar till sinnesintryck och sedan agerar utifrån. I vardagslivet och i de sysselsättningar vi ägnar oss åt. Vi använder sedan vår erfarenhet för att skapa något förhoppningsvis meningsfullt av de intryck vi har fått. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Håkan Hellström och Ace of Base

Bilden kan innehålla #21

Lite stolt faktiskt!